Sledujte nás na YouTube

Automobil Audi A7 sám odřídil 885 km na cestě ze Silicon Valley do Las Vegas

Audi na veletrhu CES ukázalo autonomní prototyp modelu A7, který sám zvládl urazit vzdálenost téměř 900 km. Systém sice zatím není tak chytrý jako ten od Googlu, s dálnicemi si ale poradí na výbornou.

Společnost Audi na letošním ročníku veletrhu CES představila prototyp modelu A7, který sám dokázal odřídit vzdálenost 885 kilometrů. Hned na úvod se sluší dodat, že oproti systému od Googlu není autonomní řidič od Audi tak schopný, aby zvládl vyhodnocovat situace na křižovatkách, ale s dlouhými úseky na dálnicích si bez problémů poradí, a to včetně předjíždění dalších automobilů.


Autonomní prototyp modelu A7 při své cestě do Las Vegas

Testovací jízdou ze západního pobřeží Kalifornie do Las Vegas demonstrujeme naši vedoucí roli v oblasti autonomní jízdy,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti Audi, zodpovědný za technický vývoj. Dálková zkušební jízda v reálných podmínkách, společná akce Audi, Laboratoře Volkswagen pro výzkum elektroniky ERL (Volkswagen Elektronics Research Laboratory) a koncernového výzkumu, byla zahájena 4. ledna ve Stanfordu. Autonomní Audi A7 urazil celkovou vzdálenost více než 550 mil, což je přibližně 900 kilometrů, rozdělenou do dvou denních etap.

 

Zvládne i předjíždět

Audi použilo v systému výzkumného vozidla A7 nejmodernější techniku, která vykonává veškerou práci řidiče v rozsahu rychlostí od 0 do 70 mil/h (0 až 113 km/h). Automobil, přezdívaný vývojovými pracovníky „Jack“, dokáže autonomně přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého, nebo předjíždět pomalejší vozidla. Kromě toho zvládne prototyp automaticky zrychlovat a brzdit. Před přejetím do vedlejšího jízdního pruhu, ať na levé nebo pravé straně, přizpůsobí své tempo rychlosti jízdy automobilů v blízkém okolí. Pokud výpočty ukazují, že je vzdálenost i potřebná doba dostatečná, realizuje autonomně řízený automobil Audi rychle změnu jízdního pruhu. 

V hlavní roli senzory a propracovaný software

Zkušební prototyp má k dispozici různé sériově vyráběné senzory, resp. téměř sériové senzory. Radarové senzory s dlouhým dosahem, používané adaptivním tempomatem ACC (adaptive cruise control) a asistentem pro sledování slepého úhlu Audi side assist (ASA), sledují prostor před a za vozidlem. Kompletní přehled o situaci v rozsahu 360° doplňují dvojice radarových senzorů se středním dosahem na přídi a zádi, směřující vpravo a vlevo.

 

V masce chladiče Singleframe a v zadním nárazníku pracují laserové skenery, které poskytují redundantní informace o rozpoznaných detailech statických a dynamických objektů během autonomní jízdy. Jejich technika se již blíží zralosti pro sériovou výrobu a zohledňuje tedy i ekonomické aspekty budoucího využití v sériových automobilech. Videokamera 3D s vysokým rozlišením, která je ukázkou budoucí generace přístrojů v novém Audi Q7, snímá v širokém úhlu prostor před vozem. Čtyři malé kamery na přídi a zádi sledují blízké okolí. Ke všeobecné orientaci slouží navigační data. 

Pokud se blíží okamžik, kdy se systém pro autonomní jízdu dostane na hranice svých aktuálních schopností, vyzve s dostatečným předstihem řidiče, aby z bezpečnostních důvodů převzal opět řízení, a to barevnými diodami LED u paty čelního okna, ukazatelem v informačním systému řidiče, výzvou na speciálním displeji centrálního ukazatele stavu systému CSI (Central Status Indicator) a akustickým signálem. Pokud řidič všechny tyto signály ignoruje, aktivuje systém výstražná světla a uvede vůz do stavu minimálního rizika, což je většinou zastavení vozidla na pravé krajnici.

Tip ke čtení – Audi TT s futuristickou přístrojovkou se začíná prodávat v ČR: Palubní systém pohání NVIDIA Tegra

Novináři, kteří se zúčastní dálkové testovací jízdy o délce 885 kilometrů, absolvovali před několika týdny výcvik na testovacím polygonu Volkswagenu v Arizoně. Na cestě ze západního pobřeží do Las Vegas se řidiči střídají za volantem po etapách dlouhých přibližně 160 kilometrů. Pro jistotu seděl po celou dobu jízdy na sedadle spolujezdce profesionální testovací jezdec Audi. V tuto chvíli je příliš brzo na to odhadovat, kdy se podobné technologie objeví v komerčním provozu, nicméně už teď je jasné, že nás v tomto odvětví čeká pestrá budoucnost.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

12 komentářů

  1. lerion (neregistrovaný)

    Je to ještě hodně dlouhá cesta :-)

  2. medvidekYou (neregistrovaný)

    Já si zase myslim, že až taková ne :).. umím si představi takový autopilot na dálnice ( ten kdo jezdí např. praha – brno ), při sjezdu z dálnice by se aktivovalo opět normální řízení.

    Otázka je spíše legislativní, to bude opravdu dlouhá cesta :D

    • lerion (neregistrovaný)

      Problémem autopilota není řízení jako takové. To už umí auta delší dobu.

      Problémem jsou rychlé a hlavně správné reakce na nečekaně vzniklé kritické situace. Počítač sice dokáže reagovat rychleji než člověk, ale zatím není možné napsat program, který by pojmul nekonečně mnoho situací a nekonečně mnoho jejich řešení.

      Řídit auto na dálnici dokáže i třináctiletý kluk. Ale co když před ním někdo nečekaně zabrzdí? Co když ho někdo předjede zprava? Co když mu někdo vjede do cesty? Co když je před ním nehoda?

      Je strašně moc věcí, co se může stát, strašně moc malérů. Ani řidič často nedokáže situaci správně řešit. A to je lidský mozek zatím stále lepší počítač než ten námi vytvořený.

    • medvidekYou (neregistrovaný)

      Vše co jste vyjmenoval, jsou právě typické situace a právě počítač je dokáže vyhodnotit milionkrát rychleji a zvolit nejlepší řešení ( skenování okolí i za autem, atd.. )

      Co se týče ostatních situací, není nic jednoduššího než upozornění řidiče ( případně zastavení ) a převzetí manuálního řízení :)

    • lerion (neregistrovaný)

      Jenže těch typických situací je nekonečně mnoho.

      A upozornění řidiče (případně zastavení) a převzetí manuálního řízení je v případě problému časově náročná operace.

    • _iNTERFACE (neregistrovaný)

      a kto sa potom bude modlit ked nie ty lerion..prosim vrat sa do jaskyne ci stredoveku ci z kadial pochadzas, mozno nejaka libyy politickej strany, komunisti? a neboj sa o to ze technologie coskoro aj teba nahradia v tychto duchaplnych diskusiach…

    • esaras (neregistrovaný)

      LERION: Prave se ti podarilo placnout totalni nesmysl. Typickych situaci je vzdy omezene mnozstvi, prave protoze jsou typicke. Atypickych situaci je nekonecne mnoho.

      Na kazdy pad, kdyz koukam na ty laserove a kamerove systemy, co tam pouzivaji, skoro by me zajimalo, jak se system chova za velmi husteho deste ci snezeni.

  3. Tomas (neregistrovaný)

    Chtel bych to videt na náledí :)

  4. rura (neregistrovaný)

    no …myslim ze auto co riadi samo je pre ozajstneho chlapa asi ako zena co sa sama pretiahne …blbost nad blbost….

    • _iNTERFACE (neregistrovaný)

      takze naozajstny chlap sa meria podla toho kolko ma oruzkov, megapixelov, ramky a najnovsie aj manualnu prevodovku…ty budes zaisto lerionov kamarat zo strany vsakze?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *