Sledujte nás na YouTube

Audi TT s futuristickou přístrojovkou se začíná prodávat v ČR: Palubní systém pohání NVIDIA Tegra

Audi uvádí na trh třetí generaci sportovního modelu TT, který se pyšní futuristickou přístrojovkou. Tu tvoří 12,3″ displej pro zobrazování informací, výkon celému systému dodává čip NVIDIA Tegra 3.

Příští týden se na českém trhu začne prodávat třetí generace sportovního vozu Audi TT. Možná si říkáte, zda jste si nespletli web, protože podobné zprávy se na SMARTmanii příliš často nevidí. Ale nebojte se, nespletli. O novém modelu píšeme z toho důvodu, že se jedná o vůbec první komerčně dostupné Audi, které je vybavené futuristickou přístrojovou deskou.

Zapomeňte na klasické budíky, to už dnes nefrčí. Audi jde s dobou a prostor před volantem se rozhodlo zaplnit 12,3″ LCD displejem s rozlišením 1440 x 540 px. Na něm řidič v základním zobrazení vidí nejen otáčkoměr a ukazatel rychlosti, ale i další důležité informace. Virtual cockpit, jak jej Audi označuje, navíc může mít několik podob v závislosti na zvoleném režimu jízdy – ve sportovním módu například na displeji bude dominovat velký otáčkoměr.

 

Přizpůsobí se vašim potřebám

Zatímco na okrajích vidíte budíky, uprostřed se může zobrazovat navigace, seznam rádiových stanic, nejbližší čerpací stanice, obchody, nebo třeba počasí v cílové destinaci. Zajímavě působil i režim „velké navigace“, kdy se přes celou plochu displeje zobrazovala mapa a pouze u okrajů byl prostor pro dva malé budíky. Možnosti využití displeje jakožto hlavního prvku přístrojové desky jsou ale obrovské a dá se očekávat, že Audi v budoucnu bude palubnímu software přidávat další užitečné funkce.

  
Kdo by si nechtěl osedlat takového krasavce?

V případě, že palubní počítač například detekuje téměř prázdnou nádrž, nabídne vám automaticky seznam nebližších čerpacích stanic ve vašem okolí. A podobných vychytávek je v systému celá řada; samozřejmě nechybí ani perfektně fungující propojení s telefonem, které jsme testovali už v naší recenzi předchozí generace Audi Connect.

  

Skrze palubní systém si rovněž vyřídíte e-maily (včetně čtení a hlasového diktování v češtině), zkontrolujete Facebook, Twitter, nové zprávy z nejrůznějších zdrojů (včetně RSS) či informace o dopravních zácpách, letech a vlacích ve vašem okolí. Jako základ pro navigaci posloužily prověřené Google Mapy.

 

V Audi se rovněž zaměřili na detaily. Například otáčkoměr je zobrazován při 60 fps, aby se virtuální ručička pohybovala  plynule s nejvyšší precizností. Fresnelovy efekty – různé odrazy skla displeje v závislosti na úhlu pohledu – jsou věrně imitovány. Proces posunování obsahu, například v seznamech, probíhá podle fyzikálního modelu, který zohledňuje  teoretické faktory, jako je setrvačnost, elasticita nebo tlumení.

V hlavní roli NVIDIA Tegra 3

Hnacím motorem celého palubního systému se stal čip Tegra 3 VCM (quad-core, 1 GHz) se 192 grafickými jádry Kepler. NVIDIA již v minulosti společně s Audi představila vlastní tablet s primárním využitím v automobilu, futuristická palubní deska je tedy výsledkem jejich vzájemné spolupráce.


Palubní systém lze pohodlně ovládat nejen hlasem, ale i tímto kruhovým tlačítkem s touchpadem

Pokud byste si nové Audi TT s futuristickou přístrojovou deskou chtěli pořídit, připravte se na pořádný průvan v peněžence. Základní verze (2.0 TFSI, 169 kW) s šestistupňovou manuální převodovkou vás vyjde na 999 990 Kč s DPH, nicméně samotný systém s MMI Touch musíte dokoupit ve formě příplatkové výbavy za 70 300 Kč, a abyste mohli naplno využívat všech funkcí, připočítejte dalších 14 100 Kč za datový modul GSM/3G/LTE.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

20 komentářů

  1. neregistrovany (neregistrovaný)

    teda za tu cenu nejde audi oznacit jinak nez zlodeji!

    lepe vybaveny tablet vyjde na par tisic amodul jeste na min

    neco podobneho uz davno mely mit vsechny auta ale davat do toho cisty android a ne zbytecne utracet za vyvoj neceho z nuly

    • lerion (neregistrovaný)

      Ten displej nemá klasické rozměry, ale je dělaný na zakázku. To sami o sobě je brutálně drahé. K tomu to musí splňovat bezpečnostní certifikace a ovládací prvky také nejsou nejlevnější.

      K tomu si připočítej, že pokud někdo utratí milion za takhle nepraktické auto, dalších 70 tis ho fakt trápit nebude.

    • uni (neregistrovaný)

      Na něčem, co je postavené na kdo ví jakých licencích, kódech, právech atd. nemůžeš stavět něco tak zásadního, jako je automobilový systém proboha! To ti nikdy nikdo nezlicencuje ani nezlegalizuje.

      Ten SW musí stát na jasných pravidlech a především robustním kódě, ne nějaké zbastlené „Javě“…

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Taky Android, WinCE či QNX v autech se stará pouze o komfortní funkce ! O řídící „životní“ funkce se nestará pouze je zobrazuje .

    • Martin P. (neregistrovaný)

      To neregistrovany (neregistrovaný) Dnes v 8:34 : ….jenže ten váš „jiný“ tablet jaksi si do toho auta nedáte a nebude vám fungovat jako tohle multimediální centrum „od výrobce“

    • dj.digiman (neregistrovaný)

      Ano jedná se o nastupující trend, ale někdo ten vývoj musí zaplatit. Pokud by někoho zajímalo co všechno stojí za vývojem podobného zařízení má možnost se ucházet o místo ve společnosti která vyrábí tyto přístroje. Tady máte odkaz na jobs výrobce continental.jobs.cz

    • zipiik (neregistrovaný)

      UNI: Co je nezlegalizovatelneho na postaveni krabice se systemem sirenym pod Apache Licence (GNU/GPL pro jadro)? Stavi na nem sve zarizeni kde kdo. Klidne bych se vsadil, ze v tom novem infotainmentu VW/Audi najdes nejaky open source system.

      System infotainmentu nema nic spolecneho s SW ridicich jednotek v aute…predstava, ze by infotainment ridil veskerou elektroniku v aute je hodne naivni :)

    • uni (neregistrovaný)

      Zajímavé, kolik lidí mi vkládá do úst něco, co jsem neřekl, např. že by „Android“ ovládal řídící jednotky atd., no nic.

  2. datinko (neregistrovaný)

    Výborný článok. Treba ich viac. Nový VW Passat to má ešte viac graficky „líbivé“. Uvítal by som testy vstavaných BT handsfree s najpoužívanejšími operačnými systémami. (WP, Droid, iOS, BB.)

  3. zbynda01 (neregistrovaný)

    14 tisíc za datový modul s GPS. Sice to má každý mobil za pár tisíc, ale tak proč ne. Chápu, že to asi nebudou vyrábět v takových objemech, tak se to musí zaplatit, ale myslim, že cena kolem 5 tisíc by asi byla adekvátní. Ale tak to holt je u aut se vším.

    • lerion (neregistrovaný)

      No jo, to je jako říct, „Milion za auto bez kufru a zadních dveří“…

      GSM nebo GPS modul lze koupit za jednotky dolarů, ale dokud to bude dělané na zakázku v malém objemu do exkluzivních aut, cena nižší nebude.

    • uni (neregistrovaný)

      Nejde ani tak o pořizovací cenu, jako o „adekvátnost“. On takový obyč cover na Samsung telefon ve výrobě stojí 1 dolar jak pro Note 4, tak S3 mini, přitom je prodejní cena třeba dvojnásobná. Nebo i více násobná oproti Xiaomi.

  4. AutoPC (neregistrovaný)

    Já mám toto. Je to sice levná náhražka, ale funguje to dobře, má to DVB-T, WiFi, 3G. Display je širokoúhlý 8“ 1024×600 (superjemný není, ale člověk na to nekouká z 30ti cm). Je to propojené s CanBus a OBD2, čili to komunikuje s klimou, volantem, palubním počítačem, …

    Funguje na tom iGO, Waze, Here, ale také Torque.

    Vedle navigace, počítače, televize, DVD, couvací kamery, … to zastane i funkci handsfree, čili all-in-one řešení za slušný peníze – větší funkčnost a řádově nižší cena, než originální navigace – to je důležité info hlavně pro ty, kterým jí někdo ukradne, což je docela běžné – ideální je nechat si od pojišťovny proplatit 60k za ukradenou a pak se „spokojit“ s touto univerzálnější za 9k:

    [odkaz]

    • Martin P. (neregistrovaný)

      To opravdu nemáte náhražku ,tedy pokud tím nemyslíte to auto:

      Naprostá většina těchhle alternativních radio\dvd\tv center z Deal Extremu, Alibabi atd… je na stará auta. Viz to vaše max 2013

      Na nová auta která se vyrábějí teď to neseženete, protože automobilky by je za to „sežrali“. Oni jsou totiž původní OEM výrobci a velké odběratele není dobré si zas tak moc stavět proti sobě.

    • Rezza (neregistrovaný)

      Hh, for SKODA MAGOTAN. Me to prekvapilo, kolik je v Pekingu Superbu a Passatu. A to nam jeste neverili, ze Skoda neni cinske auto (ono vlastne je, VW tam moc z te tovarny nevlastni…).

    • HuKu (neregistrovaný)

      Mam Passat Alltrack asi 4 mesice, neni to stare auto a slo to tam.

      Do aktualniho Superba to jde taky krasne – uz leta to pro nej je k dispozici. Kolegyne ma novou Ibizu a taky pro ni byla varianta.

      Horsi to asi bude treba s Japoncema ci Francouzema – tam mozna reseni bude pozdeji, pokud vubec. Ale to me nepali.

      Ano, pokud vyjde uplna novinka, tak nejakou dobu trva, nez tyto nahrady jsou k dispozici, ale moc dlouho ne.

    • teekey (neregistrovaný)

      Tyto alternativni navigace (multimedialni systemy) maji jedno spolecne a to ze nejdou napojit na interni kabelaz. Antena na GPS musi byt samostatna, nejde napojit na koncernovou. Kabelaz od couvaci kamery nejde pres CAN, ale musi se napojit / natahnout samostatne. Na original kabelaz k FM antene existuji redukce (nekdy integrovane v jednotce), ale nekdy je horsi signal, protoze redukce na antenu se zesilovacem je asi pochybna atd. Casty problem je s CAN konvertorem, ktery umi z volantu vetsinou spolehlive tlacitka na ovladani zvuku, ale ne vzdy si poradi s dalsimi. S kvalitou CAN konvertoru jde samozrejme i zobrazeni couvacich senzoru, klimy atd. U 3G modemu je vetsinou bud pripojeny primo v jednotce ze zadu, ale vetsinou je vytazeny kabelem nekde kde je vic mista – zde opet velka skoda, ze nejde napojit na interni system HF (BT jednotka s antenou instalovana v aute atd.).

      Levnejsi jednotky navic maji rezistivni displeje a ne kapacitni (nejspis se netyka zde odkazovane).

      par poznamek:

      1. funkcnost techto alternativnich jednotek je dana generaci CAN sbernice a kvalitou prevodniku, jinak samozrejme pokud by to clovek chtel pouzivat jako stand-alone zarizeni, tak to nainstaluje do jakehokoliv auta (i ty nejnovejsi), zalezi jenom na provedeni 1DIN / 2DIN atd.

      2. lapka kdyz krade, tak vytahne i Cinu pokud ji nepozna, navic kdejaka fetka vytahne uplne vsechno, protoze to je jistych par stovek.

      Ikdyz to muze znit dost kriticky, tak je dobre ze existuji alternativy, protoze clovek si ma moznost vybrat a potenc. to tlaci cenu i originalu dolu. Obrovskou nevyhodou originalnich navi systemu krome porizovaci ceny je i rychlost vydavani aktualizaci mapovych podkladu, ktera nekdy trva i 4-5let, coz se neda srovnavat s dnesnimi „modernimi“ navigacemi, kde se aktualizace vydavaji snad kazdy mesic. Navic nove mapy do vestavene navigace vetsinou u VW zacinaji od 4-5.000 kdyz nepocitam, ze si to clovek nekde stahne na netu.

    • miki (neregistrovaný)

      Přesně tak, Škodovky jezdící po Číně jsou v podstatě Čínská auta s Evropskou licencí, VW pod vlivem poptávky postavil v Číně továrnu přímo pro tamní trh.

  5. kolemjdouci (neregistrovaný)

    Zdejsi diskuze nad cenou MMI jsou zajimave, zda ze neni mnoho tech co znaji ceny doplnkovych vybav. Takova obycejna 2DIN navigace typi RNS510 se pohybuje tabulkove u auth. prodejce od 65.000 po 85.000. A to se bavime jenom o te „hloupe“ navigaci, kterou navic kazdy lapka do 60s odnese z auta. Naopak me se ta cena zda byt na pomery automobiloveho prumyslu a s prihlednutim, ze Audi je premiova znacka v koncernu VW, velmi zajimava.

    Urcite je to zajimavy smer, uz jenom protoze zobrazovani napriklad mapy na budikach umozni ridici nespoustet oci ze smeru jizdy.

    To co bohuzel vsechny systemy od VW trapi, je konektivita s modernimi multimedialnimi pristroji od telefonu (tech BT modulu je takova spousta a ne kazdy telefon umi rSAP), o moznosti vetsiho propojeni medii s instalovanym system (RNS/RCD) ani nemluve.

  6. MadMax (neregistrovaný)

    no teda panečku…. prodávat auto s dvoulitrem za mega… to je teda terno…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *