Sledujte nás na YouTube

Applu poprvé za 13 let klesly tržby: Meziročně prodal méně iPhonů, iPadů i Maců

Nelze růst do nekonečna, dokonce ani v případě, že má společnost ve svém logu obrázek nakousnutého jablka. Apple od roku 2003 vykazoval každé čtvrtletí bez výjimky meziroční nárůst tržeb, a tak se nelze divit, že čísla z posledního kvartálu mohou šokovat – tržby ve srovnání se stejným obdobím v loňském roce klesly o 13 procent na 50,6 miliard dolarů, zisk klesl dokonce o 23 % na 10,5 miliard dolarů. Nutno podotknout, že Apple podobná čísla v minulém čtvrtletí predikoval, navíc stále se jedná o částky, o nichž si může většina konkurentů nechat jen zdát.

Pokles tržeb má na svědomí především slabší poptávka po hardwaru, vůbec poprvé od svého debutu v roce 2007 meziročně klesl počet prodaných iPhonů. Jablečný telefon si od ledna do března letošního roku koupilo 51 milionů zájemců, což je o 17 procent méně než loni. Prodejní čísla mohl povzbudit iPhone SE, ovšem Apple jej začal prodávat až 31. března, tedy v poslední den prvního čtvrtletí.
Klesající zájem o tablety nedokázal zastavit ani nový iPad Pro, Apple prodal v prvním kvartále 10,2 milionů iPadů, což je o 19 procent méně než ve stejném období v loňském roce. Pokles se nevyhnul ani třetí kategorii jablečného hardwaru, počítačům Mac. Apple jich prodal 4 miliony, tedy o 13 procent méně než loni, což zhruba kopíruje pokles celého trh s počítači. Prodeje hodinek Apple Watch bohužel Apple stále tají.

Pád zisků a tržeb Apple zdá se nebude v tomto čtvrtletí ojedinělý, naznačuje jej i výhled do dalšího čtvrtletí, v němž jablečný gigant očekává tržby mezi 41 – 43 miliardami dolarů; loni to přitom bylo 58 miliard. Cena akcií Apple bezprostředně po oznámení výsledků klesla o více než 8 procent, přesto zůstává ředitel společnosti Tim Cook s finančními výsledky společnosti spokojen; aby také ne – hotovost na níž Apple sedí, činí aktuálně 223 miliard dolarů.

apple stock

Opětovné oživení růstu by mohl přinést třetí kvartál, v němž budou tradičně představeny nové iPhony. Podle posledních spekulací ale nepřinesou žádné odzbrojující množství novinek, to si Apple údajně schovává až na příští rok (více informací).

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

39 komentářů

  1. Ne většina konkurentů, všichni:)
    Ad tablety, tam si za to může Apple sám, vidím to všude kulem sebe, lidi koupil nějaký iPad a po letech užívají…ten iPad. Doku se tomu prostě nevymlátí aku, tak to morálně zastarává minimálně. Pak půjdou a koupí nový. Co je zajímavé, na rozdíl od Androidích (různé cenové kategorie) jsou ale ty iPad v užívání, Androidím tabletům rychleji dochází dech a končí v šuplíku, více méně bez náhrady.

    • Johny (neregistrovaný)

      Myslim, že to ale neni jen věcí ze strany apple, ale i ze strany zákazníka a jeho potřeb. Myslim, že iPad vnímá trochu jinak a kupuje ho jiná skupina. Spousta lidí, co kupuje iPad jsou totiž buď Apple users, nebo ho mají na nějakou specifickou činnost. Oproti tomu Android jsou spíš takový „tryout gadget“, vyzkouší, zahodí. Což je vidět i na tom, jak progresivní vývoj ty iPady mají – nejpomalejší jak to jen jde, protože není třeba to nějak měnit. Jako nasadit tužku v roce 2015 s 256 úrovněmi přítlaku, to sorry, ale to je prostě na přesdržku. Ale jim to projde, protože to je furt to nejlepší, co z těch lulínů kdo předvádí v kontextu celku.

      • Radoslav Brzobohaty (neregistrovaný)

        Hehe, iPady maji nejrychlejsi vyvoj, top novinky a rose gold upravu. A to je rozhodujici na trhu.

      • No ono to není až tak specifické používání, on zas takový rozdíl v Android tabletu oproti iPadu (co se funkcí týče) není. Nicméně já taky „používám iPad“ do doby, dokud mi bude dostačovat, pak půjdu pro nový. Nebo možná pro žádný, protože jsem zjistil, že ho až tak nutně nepotřebuju. Já osobně očekávám paměťovky, je to sice utopie, protože ty Apple nepoužije, ale prostě ano – tablet na blbiny a paměťovky, to jde krásně dohromady. Navíc on ten rozdíl mezi iPhony a iPady není vůbec markatntní, velmi pomalý vývoj, ceny vysoké. Jenže osobně si myslím, že pro spousta lidí není iPad až tak na chlubení, z toho důvodu nepotřebují nový každý rok. U iPhone se všichni třesou, až si pořídí po představení novinku (která je paradoxně stejná, jako to, co mají doma, ale novinka je kůl), u iPadu jsem nikdy nic takového nezaznamenal.

      • Menty: Zato např. Samsungu ten vývoj doslova letí kupředu. Pam. karty, vodě odolnost, USB 3.0, jaké to novinky! Počkat, USB 3.0 to přeci nemá, ale mělo ne? A pam. karty a odolnost, nebylo to už taky dříve? Tak sakra, co je to za novinky? Nebo myslíš jak letí dopředu HTC, po letech průměrného SLCD3 takový posun, SLCD5 (což posun je, o tom žádná)! To tak letí, že jsme ani nezaznamenali SLCD4:) Jo ty asi oslavuješ Huawei, tam přeci po Force Touch přišli s něčím novým, Press Touch:) Furt mám ale pocit jisté pachuti u té „jejich“ technologie, čím to…
        Nj, ten Apple, furt to samé…

      • Že jsi zarytý Applista víme všichni dobře. Pravdou je ale i to, že Samsung prodal meziročně daleko víc mobilních zařízení, než Apple (když už srovávámě všechny iPhony, tak je srovávejme se všemy Samsungy). Navíc ty furt kopeš kolem sebe, já poukazuju na to, že vývoj u Apple vpodstatě není žádný – tos mi nijak nevyvrátil, ostatně proto, že je to pravda. Jakýkoliv argument tvůj na to, že Apple už roky stojí na místě je ten že „Samsung, Huawei blábláblá“. To, že Apple nejede kupředu, očividně to tak jeho klientela chce, nevím, co by na tom mělo být špatného – lidi to tak chtěj, tak to tak Apple dělá, čísla za to mluví. Vždyť to čteme pořád a stále na forech – displej s vyšším rozlišením je blbost, AMOLED je blbost, voděodolnost je blbost, bezdrátové nabíjení je blbost a tak dále a tak dále.

      • Menty: Tak moment, bavíme se o tempu vývoje nebo o počtu prodaných kusů? To je totiž takový příznak komunikace s tebou, nejednotnost téma, přelétávání myšlenek, chaos:)
        Ad vývoj, meleš kraviny. V posledních generacích Apple přinesl TouchID, oboustranný konektor, 3D Touch, nový typ paměti, resp. řadiče (obdobně jako Samsung UFS2.0), TrueTone (jak blesk, tak displej).
        Nokia tlačila Qi, Sony voděodolnost. Jmenuj pls. další vlastnosti nejen u jmenovaných, které přinesly nebo byly dokonce původní (viz TouchID, 3D Touch u Apple).
        Buď pls. konkrétní a neplkej furt dokola ten nesmysl o stojícím vývoji u Apple.

      • Ještě jednou UNI, to že ty něco nechápeš, ža to nemůžu já, ani soused, ani planety, to je prostě tvůj problém. Né každý chápe, je to tak. Že neustále něco nechápeš, to je charakteristika zas tvoje, nechápu, nerozumím apod.
        Tak když tak pls pls pls chceš, tak ti to pls pls pls povím. Jen jak už jsem zmínil, oboustranný konektor je i 3.5mm jack, pro rýpaly. Co se 3D Touch týče, Huawei, Huawei, čtečka otisků prstů byla dlouhé roky na PC, ale uznám ti jí, abys měl radost a zas mě neobviňoval, že něco nechápeš. Někdo má TouchID,někdo má skener duchovky, Samsung má třeba měřič frekvence tepu (což je sice blbůstka, pro mě využitelná ale stejně, jak TID). Co třeba zahnuté displeje, optická stabilzace obrazu v telefonu, co třeba pero u řady Galaxy Note? Pořád nic? Jak jsem řekl a řeknu to klidně ještě 10x, Cook z toho udělá senzaci, my dva roky dopředu víme, co bude další iPhone mít a pořád z toho děláme senzaci (někteří). Apple klientela si to takhle žádá, tak ještě jednou, Apple to tak dělá. Občas za rok něco přihodí, ale velká revoluce to rozhodně není. Konkurence se snaží v jeden rok nacpat všechno všude, Apple to dělá jinak. Chápeš to konečně už? Zákazníci to tak prostě chtějí, vyhovuje jim to tak. Co irituje mě, že to, co je teď pro iSheep blbost bude za rok alfa omega všeho. Doufám, že už to chápeš, očekávám filisofickou odpověď plnou polopravd a nepochopení.

      • Menty: Upřímně nevěřím, že to myslíš vážně, fakt ne…

  2. Petr (neregistrovaný)

    Těch iPadů je škoda, počítám-li jen lehkou přenosnou elektroniku tak to jsou snad nejlepší produkty co znám.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Jak vidíte osobní sympatie k výrobku nebo výrobci nic nezmůžou-

      • Petr (neregistrovaný)

        Osobní sympatie k výrobci nemám, je to mimochodem jediný produkt Apple co mám, ale dokáži ocenit kvalitu.

      • Jan (neregistrovaný)

        Jop, iPad povazzujem za najlepsi tablet vobec. Specialne Mini nema konkurenciu.

  3. Martin P. (neregistrovaný)

    Z podstaty fungování normálního trhu nemohou růst ničí tržby do nekonečna. Vždy se dostaví kulminace z nasycení trhu.

    Není takže není otázka a podivování se jestli ano nebo ne. Ale jen kdy.

    Propad není způsoben přímo tím věčným koloběhem trhu ale konkurencí nebo včasní firmou, která ve snaze se posunout pak plýtvá síly . Tam bych zařadil současnou produkci apple kdy mají „zbytečně moc“ výrobků a nejdou tak jednoduše protlačit.

    Ale jak to je a bude se můžeme jen dohadovat a uvidíme to z odstupem času.

  4. Johny (neregistrovaný)

    Ja jsem to rikal jiz pred rokem, ze jde Apple do kopru. Zastarali skeumorfni a neergonomicky system je proste k smichu v roce 2016. A to HW tlacitko :) LOL

    • Johny (neregistrovaný)

      /cry :D Zkus si najít vlastní nick :D

      • Kojenec (neregistrovaný)

        Tady je to dneska samej Johnny. Jako v USA. A jeden chytrejsi nez druhej.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Mlátíte prázdnou slámu. Každá firma půjde do kopru , není otázka jesli jo nebo ne ale kdy. A datum jse nepředpovídal,
      Jeto stejné „předpovídat“ že na křižovatce xy se stane nehoda… … jo někdy stane, to je nečekané. Ale řeknete kdy. ;-)

    • To HW tlačítko je zcela v pořádku a pokud sis nevšim, má ho pořád poměrně dost telefonů. Naopak, s nástupem čtečky otisku prstů se k němu řada výrobců vrací a je dobře vidět nekoncepční vývoj svých produktů.

      • Tak tak, nejdřív se nám marketing snažil natlačit do hlavy, jak je super mít tu čtečku (nebo dokonce i ovládací prvky) na zádech, čemuž někteří i podlehli. Nicméně aktuální vývoj nabral směr ergonomie a vše se vrací do normálu.

  5. Richy (neregistrovaný)

    Apple si myslí, že když použije AMOLED od Samsungu, že se mu zvednou prodeje. Naopak udělá reklamu Samsungu a Apple skončí mnohem hůř. Doplatí na svůj podělanej marketing.

    • Apple si nic takového nemyslí, prozatím je to JPP novinářů. A vlastně se příp. ani neví, na co by případné OLED displeje použil, jsou to vše jen domněnky, nedělej z toho marketing Apple:)

  6. Trh počítaců, smartphonů a tabletů je plně saturovaný, dosahl plató a to co přišlo přijít dříve nebo později nutně muselo. Pokles prodejů nicméně nenastal z důvodu nástupu disruptivní inovace a to je podstatné. Čísla prodejů jsou stále famozní, Apple prodal víc než 50M (!) iPhonů což je například takřka 25x víc než kolik prodal MS Lumií (pro srovnání). Prodeje iPhone 6/6Plus z loňského Q1 byly ze světa sci-fi, takže ochlazení nutně přijít muselo. Apple stále nemá konkurenci, drží ruku nad HW, SW i službami.

    • S tím úplně nesouhlasím, nad SW určitě, nad HW nikoliv. Apple je z většiny HW jen firma, co to navrhne, nakoupí součástky a postaví. Lidi si většinou nekupují iPhone kvuli HW, většině těch lidí je to jedno, nic o tom nevědí, ale SW, to je oč tu běží. Například synchronizace mnou nenáviděných iTunes (teď bych mohl dlouze přemýšlet, jestli jsou horší na MBPRo nebo na Win) nakonec dává ze všech synchro programů snad největší smysl. Člověk si to otaguje a v iPadu nemám bordel. Dát hudbu do SGS je super, volnost, jenže pak jedu autobusem a nic nemůžu najít, protože chybí tagy apod.

      • Tak nejdřív jsem nepochopil to s tím HW, jako že nad ním nedrží ruku? No a pak je tam ten zmatek kolem IDTagů… Asi na to ani nemá smysl reagovat co?

      • Že jsi to nepochopil, to už UNI nikoho vůbec nepřekvapuje.

      • Menty, není důležité kdo to smontuje, ale kdo to vymyslí snad, ne? Anebo žiješ v nějaké alternativní realitě, kde je to naopak?

      • Martin P. (neregistrovaný)

        To Menty: Pravděpodobně jste hlavně nepochopil, že podle prodejního nepoměru Apple PC vs Apple iPhone . Je iPhone pro spoustu uživatelů jediným Apple produktem který mají. Takže zakládat na nějakém oceňování ekosystému výrobků a služeb jak si nemůže být řeč. Když nic jiného než iP nemají.

        Lidé to kupují hlavně pro značku. Úplně stejně jako u Samsungu, Adidas, Nestle, BMW atd… . Jenže zpět k telefonům, u Samsungu začínají telefony podstatně levněji.

      • Jan (neregistrovaný)

        Podla mna je to skor vecou skusenosti. Maju dobre skusenosti s iPhonom a tak si ho proste kupia opat.

      • Martin P. Jenže využívat ekosystém Apple můžu i bez toho, aniž bych Apple PC měl. Sice okleštěně, ale mohu. Třeba mnou zmíněná synchronizace iTunes funguje bez problému a naprosto špičkově i na Windows. A nezmiňují jí jen tak náhodou, vy možná máte Apple klientelu jen za ty, kteří vidí jabko, tak kupují, ale Apple mobilní zařízení (telefony a iPody) byly v začátcích bezkonkurenční MP3ky. A dodnes jsou. Sám aktivně používám, dnes již prehistorický iPod Classic, rok 2008 120GB, protože prostě od té doby Apple ani nikdo jiný, nic lepšího nepředstavil. Takže určitě ano, u služeb může být řeč, ta filisofie je spíš taková, že když máte jedno, tak se vás Apple snaží přesvědčit, abyste si koupili to druhé, že to bude lepší ještě.

      • Martin P. (neregistrovaný)

        Menty 27.4.2016 v 18:58:..

        Tak nazývat iPhone plus software na nahrávání kladeb hned ekosystém… hmmm to je síla.

        Ne uživatel Apple už dávno není angličtiny znalí intelektuál věnující se nejčastěji kreativnímu povolání.

        Ano většina kupců jsou ti co vidí jen Jabko. Vítejte v realitě, pravděpodobně vám nedošlo že iPhony se dovážejí i do zemí kde takzvaně „jezdí na hadu“ takže i nějaké 4,3 G připojení si mohou nechat zdát natož aby jejich vláda která reguluje internet povolila služby Apple , MS, Goggle atd.. …že je požívají lidé bez Internetového připojení, že je používají lidé bez základní znalosti Anglického jazyka atd..

        Máte velmi naivní představu o tom co je aktuální většina spotřebitelů. Natož ti v ČR….

  7. Mirek (neregistrovaný)

    On je hlavne u Apple problem v tom, ze krome HW = telefonu, tabletu a laptopu uz na nicem moc vydelat nemuze. V podstate se da rict ze jde o firmu jejiz zisk vychazi pouze z prodeje end user zarizeni a jak vime trh je velmi volatilni a saturovany. Kdyz MS nebo Google proda o 90% mene zarizeni nestane se temer nic, obe tyto spolecnosti zameruji svoje portfolio take hodne na business a enterprise sferu. SW, cloud reseni a dalsi navazane sluzby. Apple se zatim blazene zalyka svym velmi peknym ziskem, ale zrejme si neuvedomuje velmi vysoke riziko sveho maleho pole pusobnosti. Napriklad v enterprise sfere nema prakticky nic a pokud mluvime o businessu dokaze opet poradne vydelat pouze na tom ze prodava pekne nablyskane krabicky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *