Sledujte nás na YouTube

Apple má na krku kuriózní žalobu. Tentokrát od seniora, kterému v Apple Store vymazali data z iPhonu

Společnost Apple čelí poměrně kuriózní žalobě, kterou na ni podal osmašedesátiletý Deric White. Ten se vydal do londýnského Apple Store na Regent Street, kde hodlal reklamovat svůj iPhone 5 s blíže nespecifikovanou poruchou. Zde následovalo formální oslovení pracovníkem, který se snažil staršímu muži pomoci s jeho problémem. Jako jediné řešení se ukázalo uvedení smartphonu do továrního nastavení, což způsobilo ztrátu veškerých uživatelských dat.

V momentě, kdy zákazník tuto skutečnost zjistil, následovala divoká situace, která se neobešla bez slz a ostrých výrazů. Poškozený zároveň po Applu požaduje vyrovnání ve výši 5 000 liber, což je v přepočtu zhruba 192 500 Kč.


Senior žaluje Apple za vymazání uživatelský dat z iPhonu, kde měl uložené všechny kontakty a fotografie z líbánek

Náhrada škody má kompenzovat ztracené kontakty a fotografie, mezi nimiž se nacházely snímky z líbánek na Seychelách a video zachycující obří želvu kousajícího nešťastného staříka do ruky. Deric Whitese navíc hájí tím, že zaměstnanec před opravou nijak neupozornil na možnou ztrátu dat.

A i když se v redakci snažíme podobnému typu obsahu vyvarovat, v tomto případě jsme udělali výjimku z jednoho prostého důvodu – když pomineme bizarnost celé situace, zjistíme, že se jedná o exemplární ukázku toho, že zálohování uživatelských dat se rozhodně nevyplácí podceňovat. Interní úložiště smartphonů denně plníme soukromými daty a jejich případná ztráta dokáže pořádně zabolet. Pokud tedy ještě nemáte aktivní zálohu svého mobilního zařízení, rozhodně byste to měli přehodnotit.

Richard Streit

Redaktor serveru SMARTmania.cz, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří hudba, příroda a moderní vědy. Jeho velkou vášní je Apple a partnerský web CeskyMac.cz.

40 komentářů

  1. pogo8303 (neregistrovaný)

    „…obří želvu kousajícího nešťastného staříka do ruky…“ Tak kousající stařík má obří želvu :-D

  2. Maxx (neregistrovaný)

    To neměl zapnutý Icloud? To je potom těžký

  3. BackPa (neregistrovaný)

    Njn, to jsou ty telefony bez paměťovek. Ty jsou k hovnu.

  4. Igor C. (neregistrovaný)

    Zalohovat, zalohovat, zalohovat.

    Som zvedavy ako preukaze povodny obsah v telefone pred resetom.

  5. iName (neregistrovaný)

    Zeby igenius?

  6. bkf1 (neregistrovaný)

    Hlavně v KAŽDÉM servisu (nebo aspon v autorizovaném) by měli informovat o tom, že telefon komplet promazávají a nabídnout zálohu popř. s obnovením. Máme 21. století a takhle to NEPOCHOPITELNĚ POŘÁD nefunguje…

  7. JaroB (neregistrovaný)

    presne na to sú SD karty …nie každý senior vie čo je to icloud a záloha …je to jednoznačne chyba Apple keďže ho pri preberaní neupozornili na nutnosť zálohy.

    • Jirka (neregistrovaný)

      „presne na to sú SD karty…“ A kam ji do iPhonu narveš machře?

    • JaroB (neregistrovaný)

      no veď…iOvce to nepotrebujú lebo im to iGuru takto povedal …čiže chyba toho kto si kúpi blbuvzdorné iZariadenie

      My čo máme rozum máme všetko na viacerých miestach ale v prvom rade na microSD karte

    • Jan (neregistrovaný)

      Takze senior si nedokaze zalohovat data na iCloud, ale mal by byt schopny zalohovat si data na SD kartu ?

    • famakate (neregistrovaný)

      @JAROB: tak sd karta je to posledne miesto, kam by som si zalohoval veci pokojne spaval.

      niezeby som mal s kartami nejake moc zle skusenosti, ale jedna mi uz odisla. Telefon mi este nikdy neodisiel a cloud tiez drzi.

      takze u mna z toho vychadza karta ako najmenej doveryhodna.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      SD karta smazání dat neřeší.

      Je jedno jestli si data smažete na interní paměti , SD nebo memmory sticku… …zachránit data není věc na 100%. Důvodem je přepis

    • Snoopy (neregistrovaný)

      Ukládat data na SD v tomto případě řeší. Uvedení telefonu do továrního nastavení a dokonce ani flash firmware mi nikdy nesmazal data na SD kartě. Navíc ji můžete předtím vyjmout z telefonu.

      Ale v tomto případě byla chyba jednoznačně na straně servisu – měli klienta upozornit na to, že telefon bude nutné celý smazat a nabídknout mu zálohu dat. Nikdo není povinen se připojovat na jakýkoliv cloud. Zálohovat si doma data po kabelu může být pro staršího člověka problém. I na tak uživatelsky jednoduché platformě, jako je Apple.

    • JaroB (neregistrovaný)

      JAN: Prečo by mal niečo zálohovať na SD kartu??? Všetko by sa mu nahrávalo automaticky na SD. Vyberie a nesie do servisu. Potom vloží a má všetky fotky a videá tak ako ich mal. Hold Apple je najlepší a nič lepšie ešte ľudstvo nevymyslelo.

      FAMAKATE: mám doma po šuflíkoch plno micro SD kariet a ani jedna za ROKY neodišla ! Zato HDD aj NB aj monil už áno…

    • Jan (neregistrovaný)

      Ja v P8 kartu mam a neviem o tom, ze by sa mi na kartu ukladali napriklad kontakty. Rovnako tak neviem o tom, ze je sucastou balenia. Pokial si ju dedusko nekupi, ma uplne rovnaky problem.

    • Jan (neregistrovaný)

      Apple nie je najlepsi, no vo filozofii „bez kariet“ ho dnes mnozstvo vyrobcov nasleduje. Zrejme ma nieco do seba.

    • uni (neregistrovaný)

      Jan (neregistrovaný): No ono to má něco do sebe prakticky ve všech parametrech vyjma ceny pro uživatele (uměle vytvořená záležitost) a příp. zhoršená dostupnost dat-UMS, což je také jen umělá překážka. Vše ostatní je jednoznačně na straně pevné paměti.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Snoopy (neregistrovaný) Dnes v 11:17

      Jenže to co jte napsal je výhoda 2/3 vlastnost operačního systému a né SD karty. Ta má jedinou objektivní vlastnost a to vyjmutí z telefonu.

      Největší zádrhel je v tom, že kontakty, SMS atd… je třeba na SD kartu neukládají. A to se jedná io WP nebo Androida, nejen iOS.

      Byla to jednoznačně chyba toho pracovníka, že pána neupozornil \ nezeptal se kde data má. Rozhodně neměl nabízet zálohu dat. To je stejně závažná chyba. Za data si odpovídá v tom případě uživatel, a nezálohovat ani za prachy.

  8. mike-biker (neregistrovaný)

    Normálně bych dědu poslal do háje – máš důležitá data a jsi takový debil, že sis je nezazálohoval?

    To je tvůj problém, dobře ti tak.

    • Shone9522 (neregistrovaný)

      to co jsi napsal je dost urážlivé a neuctivé, je to skoro 7 letý člověk a iPhone je co se nastavení týče složitější i pro mladší ročníky. Takže sorry, ale tohle je chyba pracovníka Apple, který na to pána měl upozornit.

    • mike-biker (neregistrovaný)

      Pardon, ale když je pán starý a nezvládá, tak by si neměl toto kupovat.

      Stejně jako se někdo necítí na řízení auta ve stáří a nemůže žalovat firmu, že nepochopil filosofii ABS či ESP.

    • JaroB (neregistrovaný)

      nepochopiť a obrať je dosť podstatný rozdiel…čo ak dostal mobil od vnúčika/syna s vysvetlením nič dedko nemusíš robiť iba cvakať a volať ….presne tak som aj ja svojej mame/tiež už jej ťaká na 70/ vysvetlil…tu sa volá,čítajú sms.pozerajú fotky a takto sa fotí. Nič viac nepotrebujú vedieť…žiadne zálohy na cloud a tak podobne keďže ani internet nemá ale chcela mať stále nové a nové fotky svojho vnúčika a na starom tlačitkovom mobile sa to nedá.

    • Rdm (neregistrovaný)

      Mobilní telefon je spotřební zboží a takto je i prezentován. Snad v žádné reklamě se nehovoří o tom, že je potřeba data zálohovat nebo že je potřeba širších znalostí v oboru, právě naopak, cílí se v podstatě na všechny skupiny obyvatel, bez ohledu na jejich znalosti. Takže tvrdit o tom pánovi, že je debil, si může dovolit jen člověk, který sám toho rozumu příliš nepobral.

  9. Nerv (neregistrovaný)

    Kuriozita to urcite je. Ale kdyz vidim nazory nekterych diskutujicich… Ruku na srdce, vite jak se bude orientovat v modernich/novych technologiich sami v tomto veku?

  10. Jakub Karásek (neregistrovaný)

    Děda evidentně nad Applem vyhrál [odkaz]

  11. mike-biker (neregistrovaný)

    No spíše se APPLU zželelo staříka, kromě toho byl nemocný. Takže morální satisfakce je asi na místě, nicméně nic to nemění na skutečnosti, že kdo nezálohuje, tak je debil.

    • Sandra (neregistrovaný)

      A kdo šmahem odsuzuje je dvojnásobný…

    • Pipa (neregistrovaný)

      Jj, a jak bylo popsáno výše. Upozornění na promazání founu a případně automatická záloha (pokud to lze), by měla být samozřejmostí.

    • uni (neregistrovaný)

      Pipa: Resp. už samotný selský rozum příčí představu, že někomu dám telefon s kdo ví čím svých dat k servisování atd. Samozřejmě tak jako tak před tím prostě telefon proženu HRkem (jasně, Android a jeho „smazání“…), zvláště to není problém u iOS, kde je komplet záloha/synchronizace snad doslova na jeden čudl…

      Jakékoli další navázána témata jsou zcela bezpředmětná, včetně dědy, výrobce, atd.

      Nehledě na fakt, že zabezpečení iOS/iPhone tak jako tak fakticky znemožňuje servisu manipulaci s daty, pokud je přístroj nějak zabezpečen.

    • JaroB (neregistrovaný)

      UNI: aj ked sa poserieš tak Apple urobilo chybu a to uznal aj súd. Mali ho o tom informovať, že sa to stane a poprípade mu pomôcť. Hlavne, že Apple hraje neviem akého boha so svojimi iStánkami ale zamestnajú tam neschopákov ako títo ktorý zapríčinili túto nemilú udalosť.

    • uni (neregistrovaný)

      JaroB (neregistrovaný): Udělal chybu Apple (vnitřní stanovy) nebo daný jedinec? A to tvé hodnocení, to nevím jestli myslíš vážně. Mají stovky Apple Storů, stovky milionů uživatelů, jeden zaměstnanec něco neřekne a názor na Apple máš hotový?:O Ty máš ale jednoduchý život, nebo naopak složitý…. Uf, sorry, ale na to co jsi napsal se normálně fakt reagovat nedá, to musíš sám uznat.

    • suckme (neregistrovaný)

      Chtel jsem neco napsat na adresu MIKE-BIKER, ale byl bych sprostej…

  12. JaroB (neregistrovaný)

    tak a je asi na novú cestu …dostane 1200 libier…prajem mu nech si užije posledné chvíle života a na iPhon nech zabudne

  13. M.BoBo (neregistrovaný)

    To schválně zkusím u nás až budu reklamovat iPhone, jestli uspěju:D (vsadím boty, že ne). Holt se Applu senilního a slávychtivého staříka zželelo.

    Ne opravdu tudy cesta nevede, pánova blbost.

    Vždy platí pravidlo, že může dojít při reklamaci ke ztrátě dat.

    Některé servisy a shopy o tom píší i na stránkách, ale to není jejich povinnost.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Naprostá většina servisů s shopů rovnou píše, že zálohu dělat nebudou ani na přání.

    • M.BoBo (neregistrovaný)

      Tak tak, a někde za nemalý poplatek.

    • bkf1 (neregistrovaný)

      Tady jsi v ČR, tak ti kolikrát nevezmou ani oprávněnou reklamaci, natož tohle :D Každopádně informace o tom, že závada vyžaduje smazání dat by měla být zákonem danná, jenže to nikdy nebude…

    • suckme (neregistrovaný)

      Nevim no, ale tady mi to spis prijde, ze deda prisel do kramu zeptat se co s tim a jestli to nereklamovat a mily prodejce se podival na telefon a „joo, to bude stacit hard reset“. Trikrat kliknul na displej a nazdar.

  14. Zirk0n (neregistrovaný)

    Děda si měl udělat zálohu na iCloud no pokud tohle neumí tak ho ještě na tom místě měl zřízenec uvědomit o riziku smazání dat. Otázka zda zálohovat na iCloud nebo SD kartu je více než sporná. Na iCloud se vše zálohuje samo a za mě je to vcelku pohodlné. Na SD kartách všechna data zůstanou i po flashování ROM obnově tovární nastavení atd. ale v jejich životnost bych měl menší důvěru než v Google Drive, OneDrive…

    Ale i Android dnes na fotečky používá interní paměť, a pokud stařík nedokázal nastavit iCloud nebo mu alespoň nepomohl vnuk tak pochybuji, že by nastavení uložiště v Androidu dokázal změnit. Navíc záloha v Androidu je více než tragická. Pokud aplikace sama neukládá data na kartu a nechává si jí interně tak bez rootu velmi obtížně z ní zálohujete data. Hodně toho řeší konečně Marsmallow ale i tam to chce vychytat.

    Na obranu pracovníka Apple Storů nespecifikovaná chyba může taky znamenat kompletní vytuhnutí zařízení a v takovém případě se z telefonu obtížně dostanou data. Pokud bylo tedy jediné možné východisko přehrání celého iOS přes iTunes tak by žaloba krapet nedávala smysl.

    V každém případě děda dostal slušné odškodné a za ty prachy si koupí třeba S6 a dál si může bezstarostně fotit želvičky.

  15. rudejkat (neregistrovaný)

    Dědův dobrej pokus jak dostat z applu nový 6s+ v plné palbě a kapesné na vánoční dárky k tomu ;-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *