TOPlist

Apple vs. Tesla a Google: Má jablečný gigant v automobilovém průmyslu šanci?

Že se v automobilovém průmyslu chystají velké změny, je už nějakou dobu zřejmé. Google pracuje na autonomních vozidlech, která by se v nadcházejících letech měla řídit bez pomoci člověka, do budoucna ale počítá spíše s tím, že bude pouze poskytovat technologii, nebude tedy auta sám vyrábět. Také luxusní sedany od Tesly se staly v segmentu elektrických aut poměrně velkým hitem – silnice brázdí zhruba 100 000 Modelů S, 3 000 Modelů X a nedávno představený Model 3 si předobjednalo 370 000 zájemců.

Teslas

Do odvětví se chystá zapojit i Apple, kterému se s elektronikou daří velmi dobře – marže, které si účtuje, by mohl závidět každý výrobce . Trh se smartphony se ale pomalu a jistě sytí, přicházet s inovacemi každý rok také není jednoduché, a tak prodejní čísla iPhonů začínají klesat. Dokonce kolují zvěsti, že nové telefony s nakousnutým jablkem budou přicházet jen jednou za 3 roky (pokud nebudeme počítat „mezistupňové“ modely s označením S).

Apple tedy hledá nové trhy, kde by mohl i nadále rozšiřovat své bohatství. Zda pracuje na svém vlastním automobilu není jisté, na veřejnost však proniklo pár informací o projektu „Titan.“ O co konkrétně se jedná prozatím nevíme, může to tedy být cokoliv od systému pro řidiče a spolujezdce, až po samotné vozidlo. Již dříve však od anonymního zaměstnance Applu zaznělo, že produkt by měl zatopit elektromobilům od Tesly.

apple_carJedna z fanouškovských představ o Apple „iCar“

Tesla i Google nabírají ty nejlepší lidi, Apple ne

Server Business Insider nedávno přišel se zamyšlením, jak vážně tyto tři firmy pracují na svých nových produktech. Řady Tesly v polovině května doplnil Peter Hochholdinger. Jméno asi příliš neprozradí, zkušenosti, které se za ním skrývají, už ano. Hochholdinger byl zaměstnán u Audi více než 20 let, řídil 10 200 zaměstnanců, pracoval s rozpočtem 750 milionů eur a staral se o výrobu 380 000 automobilů ročně, tedy v podstatě tolik, kolik má nyní Tesla předobjednávek na Model 3. Právě on by měl Elonu Muskovi pomoci s navýšením výrobní kapacity na 500 000 elektromobilů ročně již v roce 2018 namísto 2020.

Peter_HochholdingerPeter Hochholdinger. Člověk, který by měl Tesle pomoci naplnit ambiciózní plány

Tesla se tedy snaží nabírat do svých řad ty nejlepší pracovníky, na silnici má desetitisíce vozidel, Google najezdil se svými samořídícími se auty miliony kilometrů. Naproti tomu Apple v ani jedné disciplíně prozatím příliš neexceluje. Na druhou stranu je třeba opět zdůraznit, že o projektu Titan v podstatě nic nevíme, a tak je možné, že Apple již svou technologii dávno testuje v reálném světě, aniž by si někdo povšiml.

Pokud však použijeme měřítka Tesly a Googlu, zaměstnance, které Apple najímá, neprovází příliš dobrá pověst. Zmiňme například Douga Bettse, který přišel z Chrysleru. Do něj byl přiveden tehdejším CEO Robertem Nardellim, který je dnes velmi těsně spojován s úpadkem automobilky, který ji dovedl až ke krachu v roce 2009. Tehdy musela Chrysleru finančně pomoci i vláda a nakonec došlo ke spojení s automobilkou Fiat.

Chrysler DetroitV roce 2009 se automobilka Chrysler vlivem řízení Roberta Nardelliho málem stala historií

Do řad Apple také přišel Chris Porritt, který dříve pracoval pro Aston Martin, což však není automobilka, která by byla známá pro svá chytrá vozidla. Po odchodu z Aston Martinu pak Porritt pracoval pro Teslu, odkud odešel právě do Applu.

Google úzce spolupracuje s Chryslerem, Apple zatím investuje do Číny

Naproti tomu Google má ve svých řadách Johna Krafcika, který před téměř 30 lety začal revoluci ve výrobě automobilů. Tehdy v Toyotě zavedl takzvanou „lean“ výrobu, jejímž cílem je eliminovat veškeré plýtvání, a to jak v oblasti materiálu, tak i pracovních úkonů. Během jeho působení v Googlu již došlo ke spolupráci s automobilkou Fiat Chrysler Automobiles a obě společnosti pracují na minivanu Pacifica. Ten by měl být jedním z prvních automobilů, jež disponují technologiemi pro autonomní řízení.

chrysler_pacificaChystaný Chrysler Pacifica s technologiemi od Googlu

V poslední době také Apple investoval jednu miliardu dolarů do společnosti Didi Chuxing, což je největší konkurent Uberu v Číně. Tato investice rozhodně neproběhla proto, že by cupertinský gigant nevěděl, co s penězi, ale s vidinou dalšího rozvoje dopravy v Číně, ať již s vlastním systémem, nebo s vlastním automobilem. Zároveň je to cesta, jak prodat v této zemi s více než miliardou obyvatel více iPhonů a další spotřební elektroniky.

Zmíněné indicie tedy Applu do karet příliš nehrají, na první pohled se zdá, že Tesla a Google pracují na svých automobilech a technologiích s mnohem větším nasazením. V Cupertinu však umí překvapit, a tak se může stát, že automobil s logem jablka je v mnohem pokročilejší fázi, než se na první pohled zdá.

Autor článku David Preiss
David Preiss

Kapitoly článku