TOPlist

Apple je vládcem product placementu, jeho úspěch z velké části stojí na podprahové reklamě

Apple se v loňském roce opět stal králem tzv. product placementu, tedy umísťování vlastních produktů do filmů. Tento způsob reklamy je mezi značkami velice oblíbený a jablečný gigant za něj navíc nemusí platit.

Není tomu tak dávno, kdy byl každý celovečerní film v televizi přerušen nejméně dvěma reklamními bloky. Těch velké společnosti hojně využívaly k informování diváků o svém novém produktu, ať už se jednalo o šetrné tělové mléko, automobil, nabídku operátorů, nebo o další účinné řešení průjmových onemocnění.


Jablečné produkty ve filmech a seriálch prostě nelze přehlédnout

S příchodem nových možností sledování filmů a seriálů, například v podobě Netflixu, nepřerušujícího konzumaci obsahu reklamou, spolu s častým odcházením diváků od televize během komerčních bloků se tento způsob propagace stával méně a méně efektivní. Společnosti se tedy snažily přijít na nové možnosti, jak dostat produkt do povědomí diváků během doby, kdy sledují svůj oblíbený film, nebo seriál.


MacBook Pro ve filmu Zmizelá (zdroj fotografie)

Product placement jako nenásilná forma reklamy?

Řešením se stal takzvaný product placement. Jedná se o umístění produktu přímo do snímku, které může nabývat mnoha podob – může se jednat o produkt, který používá hlavní hrdina, nosič s názvem společnosti v pozadí scény, nebo i „nenápadný“ rozhovor o určitém výrobku. Jeho provedení se liší – od nenásilných ukázek výrobků, které divák sotva postřehne, až po velmi nepovedené a spíše odrazující provedení, jehož zářným příkladem jsou například české Babovřesky.


Starší iMac ve filmu Muž na hraně

Tento způsob propagace přináší výhody jak tvůrcům snímků, neboť za umístění produktů se často platí nemalé částky, které pomohou s financováním nákladných filmů, tak společnostem, které se chtějí zviditelnit. Server Brand Channel každoročně sleduje product placement v největších kasovních trhácích v USA a na základě toho uděluje cenu Brandcameo.

 
MacBook Air ve filmu Rozkoš v oblacích a MacBok Pro ve snímku Zpátky ve hře

Vítězem za rok 2014 se stal Apple, který stál na stupni vítězů naposledy v roce 2011, v roce 2012 jej předběhl Mercedes-Benz a v roce 2013 Budweiser. Loni se však produkty nejbohatší firmy světa objevily v 9 z 35 kasovních trháků, například ve filmu Zmizelá (Gone Girl) a Hvězdy nám nepřály (The Fault in Our Stars). O druhé místo se pak dělí Coca-Cola a Sony. Apple je překonal o pouhý jeden snímek, a to díky Lego příběhu, kde se objevuje zmínka o iPodu Shuffle, samotný produkt se však na obrazovce neobjevil.

To si však Apple bohatě nahradil ve filmu Captain America: Návrat prvního Avengera, kde se jedna scéna odehrává v přímo v jeho prodejně. Dva hrdinové zde použijí MacBook k hacknutí serverů špionážní agentury S.H.I.E.L.D.

Apple za produkty ve filmech neplatí

Zajímavostí je, že Apple za svůj product placement nemusí platit. Velmi ochotně však nabízí producentům tolik svých zařízení, kolik jen potřebují. Ve starších epizodách seriálu 24 se Applu dokonce podařilo přesvědčit producenty, aby kladní hrdinové používali Mac a „záporáci“ PC.

O jak velké částky za propagaci se může jednat, dokazuje společnost Heineken, která musí za umístění produktů platit. V roce 2012 tak zaplatila tvůrcům bondovky Skyfall 45 milionů dolarů (tehdy téměř 1 miliarda Kč) za to, že agent 007 vymění své oblíbené Martini za láhev zlatavého moku tohoto nizozemského pivovaru.

Tento způsob propagace zcela jistě pomáhá Applu a dalším společnostem budovat značku a zvyšuje zájem o jejich produkty, ač si často jeho působení ani nemusíme uvědomovat. Pokud hlavní hrdina, zachraňující svět, používá určitý produkt, který je jasně rozpoznatelný, může si divák vytvořit pozitivní vztah i k onomu produktu, aniž by o něm cokoliv věděl, a pak jej v podstatě chce jen proto, že jej měl i zmíněný hrdina. Jedná se tedy o poměrně silný prostředek propagace a bude zajímavé sledovat, s jakým způsobem marketingu přijdou velké společnosti po tom, co se u diváků vytvoří určitá míra tolerance vůči těmto sdělením, nebo až jej prokouknou a plně pochopí jeho fungování.

Jaký je váš názor na tento způsob propagace? Působí tato forma reklamy i na vás? A co podle vás bude dalším krokem? Podělte se s námi o vaše názory v diskusi.

Autor článku David Preiss
David Preiss

Kapitoly článku