TOPlist

Android vs. iOS a mobilní platby v Česku: Která platforma je úspěšnější?

Společnost Criteo vydala svou čtvrtletní zprávu o mobilních platbách, která poskytuje komplexní analýzu trendů on-line a současně zkoumá chování spotřebitelů v průběhu 1. kvartálu letošního roku. Poukazuje na to, že se spotřebitelé stále posouvají směrem k mobilitě, přičemž 38 % transakcí na celém světě se v současnosti realizuje přes mobilní zařízení. Do budoucna se očekává další růst, v některých zemích – jako je Japonsko nebo Velká Británie – už se podíl mobilních transakcí přehoupl přes 50 %. Poprvé v historii jsou ve zprávě i podrobné informace o Česku, které tak dávají náhled na jeden z nejrychleji rostoucích trhů e-commerce v Evropě.

Vidíme, že se mobilita stává stále důležitější součástí on-line nakupování na všech trzích, různá mobilní zařízení využívá k vyhledávání i nákupu většina spotřebitelů,“ uvedl Alexander Gösswein, ředitel pro střední Evropu společnosti Criteo.

img02

V Česku nyní prostřednictvím mobilních zařízení proběhne 17 % všech digitálních transakcí. Vidíme velký potenciál pro další růst, zvláště když přihlédneme k faktu, že na celém světě se na mobilních zařízeních nyní odehrávají téměř čtyři z deseti transakcí e-commerce. Kromě toho je dalším důkazem rostoucího významu mobilních telefonů v oblasti e-commerce fakt, že nyní činí průměrná hodnota objednávky u mobilních transakcí ve východní Evropě v porovnání s objednávkami z klasických desktopů 85 %, takže už velmi blízko. Český průměr je téměř stejný – pro maloobchod je to 83 %, ale je zajímavé, že v oblasti módního zboží dosahuje 96 %.

Uživatelé přes smartphony nakupují rádi, vede Android

Chytrý telefon volí uživatelé pro mobilní nakupování čím dál častěji a dominuje většině mobilních transakcí po celém světě. Ve střední a východní Evropě obzvlášť, 57 % mobilních transakcí se realizuje na chytrých telefonech, zatímco na tablety připadá zbývajících 43 % nákupů. Česko je na tom podobně – 56 % mobilních transakcí je prováděno na smartphonech.

img01

Androidy ve středoevropském a východoevropském regionu nad zařízeními se systémem iOS převažují – 75 % ze všech mobilních transakcí ve střední a východní Evropě zajišťují zařízení s Androidem. V Česku není podíl Androidu tak velké – zajišťují 62 % transakcí. V tomto kontextu je pro místní obchodníky užitečné se zaměřit se na chytré telefony a aplikace pro Android, protože iPhone aplikace zjevně k dosažení většiny potenciálních zákazníků nestačí.

Ze zprávy dále vyplývá, že na celém světě fungují nyní aplikace lépe než mobilní web. Takzvaná konverze, tedy úspěšně realizovaná transakce, dosahuje dokonce v některých ohledech o 20 % lepších výsledků než návštěva prostřednictvím počítače.

On-line nakupování prostřednictvím více různých zařízení, tedy od notebooků k tabletům a chytrým telefonům je dnes velmi populární. Nicméně téměř 46 % transakcí realizovaných na více zařízeních je dokončeno z mobilních zařízení, jejichž význam je tak velmi důležitý.

Autor článku Michal Javůrek
Michal Javůrek
Nadšenec do mobilních technologií, vášnivý fotograf, cyklista a sběratel starých telefonů. Pokud zrovna nesedím u počítače, najdete mě v přírodě s fotoaparátem přes rameno, nebo v sedle na kole.

Kapitoly článku