TOPlist

Android vládne smartphonům, iOS se drží a Windows Phone hlásí propad (statistika za 2Q)

Společnost Strategy Analytics zveřejnila statistiku prodejů nových smartphonů za druhý kvartál tohoto roku. Androidu se dařilo a jeho podíl opět vzrostl, mobilním Windows se tolik nedařilo.

Analytická společnost Strategy Analytics každé čtvrtletí zveřejňuje statistiku prodejů nových smartphonů. Těch se za druhý kvartál tohoto roku prodalo rekordních 295 milionů. Loni to ve stejném období bylo 233 milionů – podíl chytrých telefonů tedy stále stoupá. Trhu s mobilními operačními systémy jasně vládne Android, který měl v druhém kvartále tohoto roku podíl téměř 85 % (minulý rok to bylo okolo 80 %). Android rostl především na úkor BlackBerry a Windows Phone; tyto dvě platformy zaznamenaly pokles. Systém od Googlu zároveň je hlavním motorem růstu trhu s chytrými telefony.

iOS od Applu se drží, loni se za druhé čtvrtletí prodalo 31,2 milionů iPhonů, letos číslo narostlo na 35,2 milionů. Tržní podíl iOS se tedy pohybuje okolo 12 procent.

operační systém distribuované smartphony za 2Q 2014 distribuované smartphony za 2Q 2013
Android 249,6 milionů 186,8 milionů
iOS 35,2 milionů 31,2 milionů
Windows Phone 8 milionů 8,9 milionů
BlackBerry 1,9 milionů 5,7 milionů
ostatní systémy 0,5 milionů 0,5 milionů
celkem 295,2 milionů 233 milionů

Z celkových 295,2 milionů prodaných smartphonu bylo téměř 250 milionů s Androidem. Druhá příčka patřila zmíněnému iOS a zbývající část si rozdělil Windows Phone s BlackBerry. U mobilních Windows byl propad v prodejích zařízení o necelý milion, u BlackBerry pak o téměř čtyři milionů kusů (opět ve srovnání s druhým kvartálem loňského roku).

operační systém podíl za 2Q 2014 podíl za 2Q 2013
Android 84,6 % 80,2 %
iOS 11,9 % 13,4 %
Windows Phone 2,7 % 3,8 %
BlackBerry 0,6 % 2,4 %
ostatní systémy 0,2 % 0,2 %

Pojďme se podívat také na podíly mezi jednotlivými výrobci. Nikoho asi nepřekvapí dominance Samsungu, který za druhé čtvrtletí rozdistribuoval 74,5 milionů smartphonů. To je o 1,5 milionu méně než za loňské období, nicméně tržní podíl mu klesl z 32,6 % na 25,2 %. Z tohoto poklesu těžili především výrobci jako Huawei, Lenovo a Xiaomi, kterým tržní podíl stoupl.

výrobce distribuované smartphony za 2Q 2014 distribuované smartphony za 2Q 2013 podíl 2Q 2014 podíl 2Q 2013
Samsung 74,5 milionů 76 milionů 25,2 % 32,6 %
Apple 35,2 milionů 31,2 milionů 11,9 % 13,4 %
Huawei 20,1 milionů 11,1 milionů 6,8 % 4,8 %
Lenovo 15,8 milionů 11,3 milionů 5,4 % 4,8 %
Xiaomi 15,1 milionů 4,1 milionů 5,1 % 1,8 %
LG 14,5 milionů 12,1 milionů 4,9 % 5,2 %
ostatní 120 milionů 87,2 milionů 40,6 % 37,4 %
celkem 295,2 milionů 233 milionů

V případě Huawei tržní podíl vzrostl o rovné dvě procenta, výrobci se přitom povedlo prodat přes 20 milionů zařízení, což je o devět milionů více než v 2Q 2013. Raketový nárůst zaznamenalo čínské Xiaomi, které prodalo 15,1 milionů smartphonů, což je o 11 milionů více. A špatně si nevedlo ani Lenovo, které prodalo téměř 16 milionů chytrých telefonů. Mírný nárůst prodejů zaznamenalo také LG, přesto jeho tržní podíl klesl o 0,3 procenta.

Autor článku Jiří Hrma
Jiří Hrma
Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytré domácnosti, cestovatel, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů.

Kapitoly článku