TOPlist

Ambiciózní plány Elona Muska: Maximální využití solární energie, autopilot a sdílená Tesla

Domovská stránka webu SMARTmania.cz

O tom, že je Elon Musk jedním z největších inovátorů a myslitelů tohoto století, není třeba pochybovat. Jeho plány na zlevnění cest do kosmu díky bezpečnému návratu prvního stupně rakety, osídlení Marsu, nadšení automobily, které jezdí pouze na elektřinu, nebo nápady typu HyperLoop jsou jasným signálem, jak se myslí „outside of the box,“ tedy mimo zavedená přesvědčení o tom, co je a co není možné.

První část plánu splněna, přichází druhá

První část plánu, který byl v podstatě přípravou na další, aktuální krok, napsal před deseti lety a podle svých slov nebylo jeho naplnění až tak složité, jak si při jeho sepisování představoval. Hlavními body byla malovýroba automobilu s velmi vysokou cenovkou, za který můžeme v podstatě označit model Tesla Roadster. Peníze, které toto vozidlo Muskovi vyneslo, měly být použity na výrobu automobilu, který by bylo možné vyrábět ve větším objemu, a díky nižší ceně by byl dostupnější širším masám zájemců.

Peníze, které budou získány z tohoto modelu, pak budou investovány do masové výroby cenově dostupného auta, v podstatě se tedy jedná o Modely S a X, které měly poskytnout finance pro výrobu Modelu 3 a dalších linií, které budou navazovat. Posledním bodem pak bylo pracovat na širších možnostech poskytování solární energie.

Teslas
Ačkoliv se zdá právě zmíněné poměrně ambiciózní, podle Muska toto bylo pouze to, do čeho se mohl pustit poté, co odprodal svůj podíl ve společnosti PayPal za 165 milionů dolarů (přes 4 miliardy Kč při dnešním kurzu). Vzhledem k pravděpodobnosti, se kterou nová automobilka na trhu uspěje, se Musk rozhodl investovat pouze své prostředky a neriskovat kapitál investorů. Risk se však vyplatil a v současné chvíli jsou Tesla a Ford jedinými dvěma nezkrachovalými americkými výrobci vozidel. Musk dnes hodnotí založení automobilky jako pitomost, založení automobilky, která vyrábí pouze elektrická auta, ale považuje za pitomost na druhou.

První část plánu měla také za úkol objasnit, proč firmy okolo Muska dělají to, co dělají, umožnit nezasvěceným pohled z širší perspektivy a vnést do činů společností více důvěry v to, že budoucnost, ke které směřujeme, je vlastně dobrá a správná, neboť den, kdy bude nutné přejít na obnovitelné zdroje energie, se nevyhnutelně blíží tak i tak. I přes tuto snahu však nebyly všechny cíle pochopeny v plné šíři a Musk byl mnoha novináři osočován, že jediné, o co mu jde, je vyrábět drahá auta s velkým ziskem, která si může dovolit jen bohatá část obyvatel. Cílem však bylo urychlit přechod od fosilních paliv k těm obnovitelným, konkrétně k solární energii.

Renewable_energy

Solární energie i nová auta

Druhá část plánu, kterou chce nyní vizionář naplnit, se týká hlavně solární energie. Dvě společnosti, ve kterých Musk figuruje, Tesla a SolarCity, jsou v současnosti dvěma rozdílnými firmami, směřují však ke stejnému cíli. Do budoucna tedy dojde k mnohem užšímu propojení těchto dvou celků, možná i k jejich spojení. Tesla je již schopna poskytnout dostatek Powerwallů, baterií pro domácnosti, a zároveň je SolarCity schopno vyrobit dostatek solárních panelů. Obojí by pak mělo být součástí obydlí – baterie uvnitř domu, solární panely by pak tvořily střechu příbytku.

Plány samotné automobilky se pak týkají hlavně rozšíření portfolia, aby uspokojila co největší část trhu. To zahrnuje jak Model 3, tak i menší a levnější SUV, které by mělo být postavené na stejném základu jako právě Model 3. Na trh by měl dále přijít i nový druh pickupu.

Pokrytí tak širokého segmentu vyžaduje obrovské výrobní kapacity, proto se automobilka soustředí i na co největší automatizaci výroby. V podstatě tedy vyrábí stroje, které budou schopny vyrábět další stroje, což může znít trošku jako budoucnost, kterou se rozhodli ztvárnit někteří režiséři. Nejspíše není třeba zmiňovat, že s negativní konotací. Sám Musk očekává, že k dostatečnému navýšení kapacity pro výrobu dostatku elektromobilů nedojde dříve, než za 6 let.

gigafactoryTakto by měla vypadat Gigatovárna Tesly, jež bude otevřena již 29. července 2016

Tesla by v příštím roce také měla představit svá řešení elektrických tahačů a vozidel, které by měly sloužit k přepravě cestujících. Na obou typech se již pracuje a s jejich příchodem by mělo dojít ke značnému snížení nákladů přepravy zboží a osob, zároveň by se také měla značně zvýšit bezpečnost na silnicích. Přivolávání dopravních prostředků by pak mělo fungovat skrze mobilní telefon, případně se na již existujících autobusových zastávkách budou nacházet tlačítka pro přivolání autobusu.

Bezchybný autopilot, který předčí lidského řidiče

Spolu s autopilotem, na kterém Tesla intenzivně pracuje, a který se v současné době potýká s relativně negativním ohlasem veřejnosti poté, co zemřel první člověk, který na něj spoléhal více, než by měl, by pak měly být všechny tyto vozy plně autonomní. Navíc by měla být funkčnost zajištěna tak, že v případě poruchy jednoho prvku nedojde ke kolapsu celého systému, ale automobil bude bezpečně pokračovat v jízdě. To však bude trvat velmi dlouho, minimálně proto, že je potřeba najezdit ještě miliardy kilometrů, než se v systému vychytají všechny chyby, a také proto, že i příprava legislativy bude vyžadovat mnoho času. Musk očekává, že zákonodárci budou vyžadovat alespoň 10 miliard kilometrů najetých při testování, přičemž současné zdokonalování probíhá tempem 5 milionů kilometrů denně. Spolu s nárůstem automobilů s touto technologií by se však toto tempo mohlo zvýšit a zkrátit celkovou dobu, po kterou budeme muset na zavedení technologie čekat.

tesla-autopilot

Podle zprávy zveřejněné NHTSA nyní na amerických silnicích zemře každých najetých 142 milionů kilometrů jeden člověk. Při použití autopilota dojde k jedné smrti zhruba po dvojnásobku ujetých kilometrů. I to je podle Muska důvod, proč je autopilot využíván již dnes, ačkoliv není dokonale bezpečný. To ale nejspíše nebude nikdy, neboť prostor pro chybu nelze úplně eliminovat.

Autopilot v podání Tesly je také označen přídomkem „Beta,“ který však označuje spíše závazek neustálého zlepšování, nikoliv betu v běžném významu, tedy nedokončené verze systému. Přídomek by měl být odstraněn poté, co se autopilot stane zhruba 10x bezpečnějším, než je americký průměr bezpečnosti manuálního řízení.

Sdílejte svou Teslu a vydělávejte peníze

Dalším, a posledním, bodem druhé části Muskova plánu je sdílení automobilů v době, kdy budou auta schopná řídit sebe sama. Ať budete kdekoliv, vaše auto pro vás bude moci přijet a vy si během jízdy můžete dát šlofíka, číst si, dívat se na filmy, nebo cokoliv jiného. Toho by měla využít právě možnost sdílení aut.

tesla_appV prostředí aplikace pro Teslu by do budoucna měla přibýt i možnost „sdílet.“

Dnes jsou automobily využívány zhruba 5 – 10 % dne, během doby, kdy je majitel v práci, nebo spí, by mohlo vozidlo vydělávat peníze. Zde by pak mělo přijít na řadu právě sdílení dopravních prostředků, přičemž by došlo i ke snížení nákladů na provoz auta. Podle Muskova optimistického odhadu by si elektromobil mohl v podstatě vydělat sám na sebe, tedy tolik, aby majitel nemusel ze své kapsy vydávat na splátku automobilu nic navíc. Tím by se Tesla stala dostupná takřka každému, a to je také důvod, proč Tesla nechystá další, ještě levnější vozidlo, než je Model 3. Svým způsobem se tedy jedná o jakýsi Uber v podání Elona Muska.

Ambiciózní, avšak reálné cíle

Jak samotný šéf Tesly shrnuje ve svém příspěvku na blogu, primární cíle tedy jsou:

  • Výroba solárních střech spolu s integrací baterií,
  • Rozšíření portfolia elektromobilů tak, aby byly pokryty všechny velké segmenty na trhu,
  • Vyvinout systém autonomního řízení, který je 10x bezpečnější, než manuální řízení
  • Mít možnost poskytnout automobil ostatním zájemcům v době, kdy jej majitel nevyužívá, a vydělávat tak peníze.

Naplnit první část plánu trvalo Muskovi 10 let, druhá část se zdá být ještě ambicióznější, a tak je velmi těžké odhadnout, jak náročné bude této vize dosáhnout. Vývoj se může pohnout razantně kupředu, a tak se budoucnosti, jakou si představuje vizionář z Jihoafrické republiky, můžeme dočkat i o něco dříve.

Autor článku David Preiss
David Preiss

Kapitoly článku