Sledujte nás na YouTube

Ambiciózní plány Elona Muska: Maximální využití solární energie, autopilot a sdílená Tesla

O tom, že je Elon Musk jedním z největších inovátorů a myslitelů tohoto století, není třeba pochybovat. Jeho plány na zlevnění cest do kosmu díky bezpečnému návratu prvního stupně rakety, osídlení Marsu, nadšení automobily, které jezdí pouze na elektřinu, nebo nápady typu HyperLoop jsou jasným signálem, jak se myslí „outside of the box,“ tedy mimo zavedená přesvědčení o tom, co je a co není možné.

První část plánu splněna, přichází druhá

První část plánu, který byl v podstatě přípravou na další, aktuální krok, napsal před deseti lety a podle svých slov nebylo jeho naplnění až tak složité, jak si při jeho sepisování představoval. Hlavními body byla malovýroba automobilu s velmi vysokou cenovkou, za který můžeme v podstatě označit model Tesla Roadster. Peníze, které toto vozidlo Muskovi vyneslo, měly být použity na výrobu automobilu, který by bylo možné vyrábět ve větším objemu, a díky nižší ceně by byl dostupnější širším masám zájemců.

Peníze, které budou získány z tohoto modelu, pak budou investovány do masové výroby cenově dostupného auta, v podstatě se tedy jedná o Modely S a X, které měly poskytnout finance pro výrobu Modelu 3 a dalších linií, které budou navazovat. Posledním bodem pak bylo pracovat na širších možnostech poskytování solární energie.

Teslas
Ačkoliv se zdá právě zmíněné poměrně ambiciózní, podle Muska toto bylo pouze to, do čeho se mohl pustit poté, co odprodal svůj podíl ve společnosti PayPal za 165 milionů dolarů (přes 4 miliardy Kč při dnešním kurzu). Vzhledem k pravděpodobnosti, se kterou nová automobilka na trhu uspěje, se Musk rozhodl investovat pouze své prostředky a neriskovat kapitál investorů. Risk se však vyplatil a v současné chvíli jsou Tesla a Ford jedinými dvěma nezkrachovalými americkými výrobci vozidel. Musk dnes hodnotí založení automobilky jako pitomost, založení automobilky, která vyrábí pouze elektrická auta, ale považuje za pitomost na druhou.

První část plánu měla také za úkol objasnit, proč firmy okolo Muska dělají to, co dělají, umožnit nezasvěceným pohled z širší perspektivy a vnést do činů společností více důvěry v to, že budoucnost, ke které směřujeme, je vlastně dobrá a správná, neboť den, kdy bude nutné přejít na obnovitelné zdroje energie, se nevyhnutelně blíží tak i tak. I přes tuto snahu však nebyly všechny cíle pochopeny v plné šíři a Musk byl mnoha novináři osočován, že jediné, o co mu jde, je vyrábět drahá auta s velkým ziskem, která si může dovolit jen bohatá část obyvatel. Cílem však bylo urychlit přechod od fosilních paliv k těm obnovitelným, konkrétně k solární energii.

Renewable_energy

Solární energie i nová auta

Druhá část plánu, kterou chce nyní vizionář naplnit, se týká hlavně solární energie. Dvě společnosti, ve kterých Musk figuruje, Tesla a SolarCity, jsou v současnosti dvěma rozdílnými firmami, směřují však ke stejnému cíli. Do budoucna tedy dojde k mnohem užšímu propojení těchto dvou celků, možná i k jejich spojení. Tesla je již schopna poskytnout dostatek Powerwallů, baterií pro domácnosti, a zároveň je SolarCity schopno vyrobit dostatek solárních panelů. Obojí by pak mělo být součástí obydlí – baterie uvnitř domu, solární panely by pak tvořily střechu příbytku.

Plány samotné automobilky se pak týkají hlavně rozšíření portfolia, aby uspokojila co největší část trhu. To zahrnuje jak Model 3, tak i menší a levnější SUV, které by mělo být postavené na stejném základu jako právě Model 3. Na trh by měl dále přijít i nový druh pickupu.

Pokrytí tak širokého segmentu vyžaduje obrovské výrobní kapacity, proto se automobilka soustředí i na co největší automatizaci výroby. V podstatě tedy vyrábí stroje, které budou schopny vyrábět další stroje, což může znít trošku jako budoucnost, kterou se rozhodli ztvárnit někteří režiséři. Nejspíše není třeba zmiňovat, že s negativní konotací. Sám Musk očekává, že k dostatečnému navýšení kapacity pro výrobu dostatku elektromobilů nedojde dříve, než za 6 let.

gigafactoryTakto by měla vypadat Gigatovárna Tesly, jež bude otevřena již 29. července 2016

Tesla by v příštím roce také měla představit svá řešení elektrických tahačů a vozidel, které by měly sloužit k přepravě cestujících. Na obou typech se již pracuje a s jejich příchodem by mělo dojít ke značnému snížení nákladů přepravy zboží a osob, zároveň by se také měla značně zvýšit bezpečnost na silnicích. Přivolávání dopravních prostředků by pak mělo fungovat skrze mobilní telefon, případně se na již existujících autobusových zastávkách budou nacházet tlačítka pro přivolání autobusu.

Bezchybný autopilot, který předčí lidského řidiče

Spolu s autopilotem, na kterém Tesla intenzivně pracuje, a který se v současné době potýká s relativně negativním ohlasem veřejnosti poté, co zemřel první člověk, který na něj spoléhal více, než by měl, by pak měly být všechny tyto vozy plně autonomní. Navíc by měla být funkčnost zajištěna tak, že v případě poruchy jednoho prvku nedojde ke kolapsu celého systému, ale automobil bude bezpečně pokračovat v jízdě. To však bude trvat velmi dlouho, minimálně proto, že je potřeba najezdit ještě miliardy kilometrů, než se v systému vychytají všechny chyby, a také proto, že i příprava legislativy bude vyžadovat mnoho času. Musk očekává, že zákonodárci budou vyžadovat alespoň 10 miliard kilometrů najetých při testování, přičemž současné zdokonalování probíhá tempem 5 milionů kilometrů denně. Spolu s nárůstem automobilů s touto technologií by se však toto tempo mohlo zvýšit a zkrátit celkovou dobu, po kterou budeme muset na zavedení technologie čekat.

tesla-autopilot

Podle zprávy zveřejněné NHTSA nyní na amerických silnicích zemře každých najetých 142 milionů kilometrů jeden člověk. Při použití autopilota dojde k jedné smrti zhruba po dvojnásobku ujetých kilometrů. I to je podle Muska důvod, proč je autopilot využíván již dnes, ačkoliv není dokonale bezpečný. To ale nejspíše nebude nikdy, neboť prostor pro chybu nelze úplně eliminovat.

Autopilot v podání Tesly je také označen přídomkem „Beta,“ který však označuje spíše závazek neustálého zlepšování, nikoliv betu v běžném významu, tedy nedokončené verze systému. Přídomek by měl být odstraněn poté, co se autopilot stane zhruba 10x bezpečnějším, než je americký průměr bezpečnosti manuálního řízení.

Sdílejte svou Teslu a vydělávejte peníze

Dalším, a posledním, bodem druhé části Muskova plánu je sdílení automobilů v době, kdy budou auta schopná řídit sebe sama. Ať budete kdekoliv, vaše auto pro vás bude moci přijet a vy si během jízdy můžete dát šlofíka, číst si, dívat se na filmy, nebo cokoliv jiného. Toho by měla využít právě možnost sdílení aut.

tesla_appV prostředí aplikace pro Teslu by do budoucna měla přibýt i možnost „sdílet.“

Dnes jsou automobily využívány zhruba 5 – 10 % dne, během doby, kdy je majitel v práci, nebo spí, by mohlo vozidlo vydělávat peníze. Zde by pak mělo přijít na řadu právě sdílení dopravních prostředků, přičemž by došlo i ke snížení nákladů na provoz auta. Podle Muskova optimistického odhadu by si elektromobil mohl v podstatě vydělat sám na sebe, tedy tolik, aby majitel nemusel ze své kapsy vydávat na splátku automobilu nic navíc. Tím by se Tesla stala dostupná takřka každému, a to je také důvod, proč Tesla nechystá další, ještě levnější vozidlo, než je Model 3. Svým způsobem se tedy jedná o jakýsi Uber v podání Elona Muska.

Ambiciózní, avšak reálné cíle

Jak samotný šéf Tesly shrnuje ve svém příspěvku na blogu, primární cíle tedy jsou:

  • Výroba solárních střech spolu s integrací baterií,
  • Rozšíření portfolia elektromobilů tak, aby byly pokryty všechny velké segmenty na trhu,
  • Vyvinout systém autonomního řízení, který je 10x bezpečnější, než manuální řízení
  • Mít možnost poskytnout automobil ostatním zájemcům v době, kdy jej majitel nevyužívá, a vydělávat tak peníze.

Naplnit první část plánu trvalo Muskovi 10 let, druhá část se zdá být ještě ambicióznější, a tak je velmi těžké odhadnout, jak náročné bude této vize dosáhnout. Vývoj se může pohnout razantně kupředu, a tak se budoucnosti, jakou si představuje vizionář z Jihoafrické republiky, můžeme dočkat i o něco dříve.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

12 komentářů

  1. FH (neregistrovaný)

    „Musk dnes hodnotí založení automobilky jako pitomost, založení automobilky, která vyrábí pouze elektrická auta, ale považuje za pitomost na druhou.“

    Ještě dnes si vzpomínám jak tady byli dva klany. Jeden proti elektromobilům Tesla a druhý pro. Konečně je vidět kdo měl pravdu! V mnohých směrech je Musk idealista na druhou stranu umí přiznat porážku. To se mi na něm líbí. Jinak můj osobní názor je, že Gigafactory mít úspěch nebude. solární panely nejsou ještě tak efektivní. Až budou mít efektivitu 45% tak takový projekt bude mít cenu. Naopak Hyperloop pokud ho dokáže protlačit má šanci na úspěch.

    • – Neviem, ci to z tohto kontextu vyplyva, ze automobilka Tesla je pitomost :) „The list of successful car company startups is short. As of 2016, the number of American car companies that haven’t gone bankrupt is a grand total of two: Ford and Tesla. Starting a car company is idiotic and an electric car company is idiocy squared.“
      – S Gigafactory by som bol optimistickejsi. Nejako sa mi nechce verit, ze firma stavia plochou najvacsiu budovu na svete a nenaplanovali si efektivitu panelov :)
      – Hyperloop aktivne buduju Hyperloop One a Hyperloop Transportation Technologies. Musk v nich nema podiel a nijako s nimi aktivne nespolupracuje. Bol len akymsi iniciatorom tohto druhu transportu

    • Fireman (neregistrovaný)

      Nevím jestli nepleteš GigaFactory a SolarCity dohromady.
      GigaFacotry má být hlavně výrobnou baterií. Byť s velkou plochou solárních panelů. Nečetl jsem podrobnosti, nevím na kolik % chtějí pokrýt dodávky elektřiny z panelů.

    • in (neregistrovaný)

      Ale ony ty panely se samy nezefektivní. Je to nekonečný proces, kdy se něco použije a kolem jsou jak nadšenci, tak skeptici. Bez zainvestování nedojde k žádnému posunu. Tedy je nesmysl čekat až něco bude efektivní. Ještě nikdy se nepodařilo prostým čekáním něco zefektivnit, někdo někde na tom musel dělat a tzn. že do toho někdo musel vrazit finance. A jestli se jeho zájem prezentuje jako snaha o zisk nebo snaha o záchranu lidstva, to je úplně jedno, nějaký výsledek se dostaví a bude výsledkem mnoha drobných okolností v politice, bysnysu, které se projeví na náladách spotřebitelů, kteří nakonec ty kačky dají nebo nedají. Jako to bylo v historii už mnohokrát, tak na začátku je v podstatě jen víra, že to má smysl a pokud se ta víra přetaví v ochotu lidí zaplatit, pak myšlenka zvítězila. Příkladů v historii je nespočet a prakticky každá velká věc si našla své přesvědčené skeptiky – elektrická energie obecně, telefon, televize, počítač, internet, … Nedávno jsem četl, jak Edison mluvil o střídavém proudu, jaké je to mrhání se tím zabývat.

      • Nico (neregistrovaný)

        in: Další ekoterorista co má celou střechu zasetou fotovoltaickými panely a ne zahradě větrník. Ale ten tvůj výrok: „Tedy je nesmysl čekat až něco bude efektivní. Ještě nikdy se nepodařilo prostým čekáním něco zefektivnit.“ Sorry ale je blbost kupovat si dneska panely s činností nějakých 18%, když za pár let tu budou učinější a levnější panely. To je stejné jako kupovat si každý rok nové ještě úspornější auto jenom proto že ušetřím 0.05l paliva. A následná ekolikvidace je mnohem nákladnější než kdyby sis auto nové nekupoval vůbec. Ale zpět k panelům. Například dnes si dáš na střechu panely s účinností 18% a zítra budou s účinností 25% za týden s účinností 30%. Chceš mi jako říct že je lepší koupit si panely dnes než za nějakou dobu, kdy již budou výkonnější a levnější? To jako budeš ty „staré“ panely draze demontovat a instalovat nové? V tomhle ohledu se čekat vyplatí a těch pár blbečků co si to koupí to nevytrhnou.

      • tora (neregistrovaný)

        Pohledej si na internetu. Jiz jsou patentovany panely s ucinnosti 75%
        Ale naco dat na trh neco tak ucinneho, kdyz se mezitim muzo prodat kvanta mene uvinnych a ucinost zvysovat jen postupne? Ten stejny princip jako u PC.
        IMB melo 64 jadrovy procesor uz v roce 1990. ALe zvysovani vykonu pc soucasti jednou vic za 1,5 roku predce vygeneruje mnohem vic prachu.

      • tora (neregistrovaný)

        sakra. podelana klavesnice IMB je IBM :)

  2. Jaryn (neregistrovaný)

    Milý Nico, pokud by všichni čekali jako Ty , nikdy by se nic nikam neposunulo. S tvým přístupem je nebudeš mít nejspíše nikdy, protože budeš stále čekat na lepší cenu a větší účinnost. Sám mám své vlastní malé řešení, které nestalo statisíce a je plně funkční. Instalační firmy rýžují pěkný balík a dotace je největší podvod. Na závěr Ti mohu jen říct, že blbeček budeš nejspíše sám. Ntestoval jsi a bohužel jen hloupě kafráš.

    • Nico (neregistrovaný)

      Jen si klidně bezhlavě utrácejte svoje peníze. Je svobodná doba. Já jen vyjádřil svůj názor na panely v současné době. A zároveň jsem rád, že mí cizí peníze vydláždí cestu k mnohem účinnějším panelům. A zase musím použít příměr v autech. Než Henry Ford spustil pásovou výrobu aut měli je jen bohatí. Pak se ale dostali mezi masy. Za mnohem nižší ceny. Týdenní plat dělníka stačil na koupi modelu T. Podobný zlom může nastat i v solárních panelech. Je to jen otázka času. A jenom pro tvoji informaci. Já si vždy kupuji to co je trhu nejlepší. Pak ale takový produkt vlastním dokud se nerozbije. Paradoxně tak hodně ušetřím než abych si kupoval kdejakou blbost a pak ji zahazoval. Inu chytrým lidem stačí přečíst cedulka „pálí“. Hloupí si musí šáhnout. A na závěr milý Jaryne tu musím říct jednu věc. Fráze “ Pokud by všichni čekali jako Ty , nikdy by se nic nikam neposunulo.“ Tu vymysleli lidi, kteří jsou dostatečně hloupí na to, aby si počkali na výsledky. V rychle se vyvíjejících oborech to platí dvojnásob.
      PS: Doufám že se s tím svým malým řešením přihlásíš do receptáře prima nápadů.

      • Ulicnik (neregistrovaný)

        Nico, problém je v tom, že kdyby všichni přemejšleli jako ty, tedy tak „chytře,“ v tomhle případě lze i bez problému použít slovo „vyčůraně,“ tak se opravdu nikam nepohneme. Jde o to, že pokud by všichni čekali na to lepší, tak se nikdy nezaplatí to, co už je, nebudou peníze na vývoj toho lepšího a jelikož by nikdo nekoupil aktuální „nedokonalý“ produkt, tak by se výrobci na další vývoj vyprdli, protože by si mysleli, že o jejich výrobek není zájem, ať by byl jakkoliv dobrej.

        To, že se nadšenci „obětují“ a utratí víc peněz ve prospěch lidstva, je jen obdivuhodný a úctyhodný, protože to pomůže jim, ale i ostatním. Takže zatímco ty ovlivňuješ svým úzkoprsým přístupem jen a pouze svůj skrblickej život, ti, co kupují novinky, i když nejsou dokonalý a nelaborujou, jak moc výhodný to pro ně je a není, ovlivňují svým přístupem celej svět.

  3. Nico (neregistrovaný)

    tora:
    Takže si vlastně potvrdil co tady píšu. A ti co si to kupují dnes vlastně platí za starý produkt. Budiš jejich penězům země lehká.

  4. Nico (neregistrovaný)

    Ulicnik:
    Na 100% souhlasím s tím co jsi napsal. S drobným detailem. Všichni se mi diví, že mám prachy. Nikdo nedokáže přijít na to proč. A nejvíc je dokáže n.a.s.r.a.t pokud jim odpovím: Kupuji jen to nejlepší. Pak o mě kolují fámy jak jsem zazobanej a odkud ty peníze beru. Přitom už nevidí jak dlouho čekám na ten správný produkt. Ale těmhle lidem nevadí, že ty prachy mám. Jim vadí to, že na to nepřišli sami. Ale nejhorší je jedna věc. Už mají nějaký produkt a aby to nevypadalo blbě tak svůj zastaralý ve své době předražený produkt vychvalují všude možně. Jako existují typy inteligence na matematiku nebo na učení jazyků tohle je zrovna jeden typ. Jak mít to nejlepší přitom levně. Lidi jako já zkrátka vidí věci dopředu umí domýšlet různé situace než se stanou. Základem je však nenalítnout na kdejakou reklamu vychvalující kdejaký produkt a racionálně se zamyslet. A jak je známo je hromada lidí co nalítne na reklamu. Zároveň máš pravdu s tvrzením že se lidé obětují a ovlivňují celý svět. Problém je, že na tom ale nic nevydělaj. A protože peníze točí celý svět je blbost se obětovat, když to za tebe může udělat někdo jiný méně inteligentní. To je zkrátka evoluce. Přežijí ti nejsilnější v tomhle ohledu nejchytřejší.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *